Mukaan uimaseuran toimintaan

Uimaseurat ovat rekisteröityjä yhdistyksiä, jotka kuuluvat jäseninä Suomen Uimaliittoon. Uimaseuran hallitus/johtokunta tekee päätökset seuran hallinnosta, raha-asioista ja linjaa uimaseuran toimintaa. Hallitus koostuu vuosikokouksessa valituista henkilöistä. Uimaseuran käytännön toiminnan organisointi vaihtelee seuroittain. Valmentajat jakavat uimarit valmennusryhmiin, päättävät kilpailusta ja valitsevat joukkueen.

Uimariperheen arkeen lasten uintiharrastus vaikuttaa monella tavoin. Mitä pienempi uimari, sitä enemmän tarvitaan vanhempien osallistumista harrastukseen. Vanhempien tehtävänä on huolehtia siitä, että puitteet ovat kunnossa ja tukea ja auttaa uimaria tarpeen mukaan. Uimaseuroja ei ole ilman vanhempia, seuratoiminnasta löytyy sopivia tehtäviä kaikille halukkaille. Vastineeksi yhteinen harrastus antaa paljon myös vanhemmille, uutta sisältöä elämään ja uusia ihmissuhteita.

Käytännössä vanhempia usein työllistävät eniten kuljetuspäällikön tehtävät - matkat uimahallille ja kilpailuihin. Perheen aikatauluja joudutaan sopeuttamaan harjoitusaikatauluihin, mikä ei aina ole aivan mutkatonta. Etenkään jos perheessä on useampia urheilevia lapsia. Nuoren, etenkin murrosikäisen, altaan ulkopuolisen elämän sopeuttaminen harjoituskuvioihin saattaa aiheuttaa pulmia, joita joudutaan ratkomaan yhteistyössä valmentajan kanssa. Hyvä suhde valmentajaan takaa mahdollisuudet yhteistyöhön.

Oivallinen keino päästä mukaan uimaseuratoimintaan, on osallistua esimerkiksi seuran järjestämälle tuomari- ja toimitsijakurssille. Sieltä saa paljon tietoa lajista, sen säännöistä ja erityispiirteistä sekä pääsee tutustumaan muihin toimijoihin. Voimassa olevan toimitsijakortin myötä pääset eturiviin seuraamaan kilpailutapahtumia. Lisäksi seurassa on paljon muitakin tehtäviä, joissa voit olla apuna ja toiminnan mahdollistajana. Kysy seurastasi miten pääset mukaan.