Kannustaen ja kehuen

Lapsen oikeudet urheilussa (YK:n julkaisu)

1. Oikeus osallistua lahjakkuudesta riippumatta.
2. Oikeus osallistua sillä tasolla, joka sopii omaan henkiseen ja fyysiseen kasvun vaiheeseen.
3. Oikeus aikuiseen ohjaajaan tai valmentajaan.
4. Oikeus osallistumiseen turvallisessa ympäristössä.
5 Oikeus osallistua suunnitteluun ja päättää omasta osallistumisesta.
6.Oikeus osallistumiseen lapsena ei pienenä aikuisena.
7. Oikeus asianmukaisiin varusteisiin.
8. Oikeus tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin pyrkiä menestykseen.
9. Oikeus tulla kohdelluksi kunnioituksella kaikkien toimintaan osallistuvien taholta.
10. Oikeus hauskuuteen urheilun parissa.

Kaikilla kilpailuihin osallistuvilla uintiurheilijoilla tulee olla voimassa oleva Blue Card-lisenssi.

Lisää tietoa http://www.uimaliitto.fi/liitto/bluecard-lisenssi/

Uintikilpailut

Kilpaileminen on tärkeä ja hauska osa uintiharrastusta. Oikea suhtautuminen lasten kilpailemisen palvelee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja kannustaa lasta eteenpäin. Kuten urheilu muutenkin kilpaileminen on lapselle leikkiä. Vanhempien ja valmentajan suhtautuminen kilpailuun vaikuttaa vahvasti lapsen omaan käsitykseen kilpailemisesta.

Kilpailusta löytyy aina tilanteita, josta voi antaa lapselle positiivista palautetta ja onnistumisen elämyksiä. Kilpailuissa menestymisestä muodostuu helposti päätavoite, mutta ”voittaminen hinnalla millä hyvänsä” ei kuulu lapsilähtöiseen urheiluun. Reilu peli, kaverin kannustus ja oma hyvä suoritus ovat oikeansuuntaisia tavoitteita lasten kilpailuihin lähdettäessä.

Kilpaileminen on hyvä liittää uintiharrastukseen jossain muodossa jo uintiuran alussa. Tällöin kynnys osallistumiseen ei nouse liian korkeaksi vaan kilpailut ovat heti alusta asti luonnollinen osa uintiharrastusta. Uimaseuroissa voidaan järjestää omia sisäisiä harjoituskilpailuita, joissa voidaan rauhassa opetella kilpailukäytäntöä.

Usein uimarin ensimmäiset kilpailut jännittävät uimarin vanhempia enemmän kuin itse pikku urheilijaa. Vanhempien on hyvä muistaa, että lapsen ohjaaminen kuuluu valmentajan tehtäviin. Vanhempien mukana olo ja kannustus kilpailuissa on myös tärkeää.

Kilpailurutiinit

Ennen kuin kilpailuihin lähdetään on hyvä osata kilpailurutiinit kuten startit, käännökset ja muut olennaiset säännöt. Vastuu nuoren uimarin kilpailutaidoista on hänen valmentajallaan.

Ilmoittautuminen

Kilpailuihin ilmoittautumisen ja starttimaksujen maksamisen hoitaa yleensä valmentaja tai seuran kilpailusihteeri. Starttimaksut sisältyvät joko valmennusmaksuun tai seura perii ne erikseen.

Kilpailuvarustus

Uimapuku / housut (useammat), uimalasit ja uimalakki verryttelyasu, sisäkengät, T-paita, sukat, pyyhe, kevyttä evästä ja juomaa.

Kilpailuverryttely

Kilpailupaikalle mennään noin tuntia ennen kisoja verryttelemään. Verryttelyajan alkamisen näkee kilpailukutsusta (Uinti-lehti ja Uimaliiton verkkosivut). Lapsen valmentajalta kannattaa varmistaa tapaamisaika ja -paikka.

Lähtölistat

Lähtölista, eli järjestys missä uimarit uivat, löytyy yleensä kilpailupaikan seinältä. Usein lähtölistoja on myös myynnissä. Lähtöluetteloissa on usein aikatauluarvio, joista nähdään koska lajit uidaan ja koska kisat loppuvat. Ajat ovat kuitenkin viitteellisiä.

Lajit ja erät

Kilpailut uidaan laji kerrallaan, siten että parhaalla ajalla ilmoitetut uimarit uivat viimeisissä erissä. Lajin tuloksissa ajat ratkaisevat, eli aiemmassa erässä lujaa uinut uimari ohittaa myöhemmässä erässä hiljempaa uineen uimarin. Kilpailut uidaan omassa ikäsarjassa. Jos uimarille ei ole omaa ikäsarjaa niin hän ui vanhemmassa ikäsarjassa. Ikäsarjassa syntymävuosi ratkaisee (ei syntymäpäivä). Lajit ilmoitetaan lyhenteenä esim. P-13 tarkoittaa kyseisenä vuonna 13-vuotta täyttävät pojat.

Viestiuinnit

Kilpailuissa voi olla myös viestiuinteja. Vapaauintiviestissä jokainen uimari ui vapaauintia ja sekauintiviestissä uimarit uivat järjestyksessä selkäuinti, rintauinti, perhosuinti ja vapaauinti. Viestiuinnit ovat hyviä seurahengen nostattajia.

Hylkäys

Uimari voidaan hylätä mikäli hän on uinut sääntöjen vastaisesti. Useimmiten hylkäykset johtuvat väärin tehdyistä käännöksistä tai vilppilähdöistä viesteissä.

Lajien määrä

Yleensä kilpailuissa uidaan muutama henkilökohtainen laji ja viesti kilpailujaksoa kohden. Uimari ja valmentaja päättävät lajit ja niiden määrän ilmoittaessaan uimarin kisoihin.

Palkinnot

Suurimmissa kilpailuissa parhaat uimarit palkitaan, kun taas alueellisissa tai seuran sisäisissä kilpailuissa ei välttämättä ole palkintoja. Palkintojenjako suoritetaan lajien välissä, kuulutuksista tai lajiohjelmista saa tarkempia tietoja aikataulusta. Palkitseminen on lapselle suuri asia, joten palkintojenjaon seuraaminen ja taputtaminen on huomaavaista.

Kilpailujärjestelmä

Kilpailemisen tultua tutuksi kannattaa uimari tutustuttaa myös kansalliseen kilpailujärjestelmään. Kansallinen kilpailujärjestelmä alkaa T-10 ja P-11 ikäsarjoista. Nuorimmille uimareille on alueellisia uintikilpailuja, sekä taito- ja tekniikkakisoja (Vesiralli).

T-10 sekä P-11 ja yli kilpailevat ikäsarjojen paremmuudesta syksyisin Ikäkausimestaruusuinneissa ja kesäisin Rollo-uinneissa.Ikäkausimestaruusuinneissa järjestetään alueelliset karsinnat, joista aikojen perusteella valitaan loppukilpailuun ikäluokkien kansallinen parhaimmisto . Rollouinteihin pääsee mukaan kun on saavuttanut vaaditun tulosrajan aikaisemmissa kilpailuissa.