Lajitekniikoiden ydinkohdat

Uimarin tulee uidessaan pyrkiä minimoimaan vastus ja maksimoimaan propulsio. Tärkeimmät yleisen tason asiat tekniikan kehittämisessä ovatkin siis:

1. Uintiasento
2. Vartalon voiman siirtäminen veteen
3. Kyky ottaa kiinni vedestä
4. Yksilöllisyys

Selkäuinnin ydinkohdat

-  Vartalonasento ryhdikäs pitkä kanoottimainen, rintakehä hiukan sisään
-  Potku seuraa vartalon liikettä ja on rento ja piiskamainen
-  Käsivedossa kädet kokoajan vastaisessa kohdassa ja liike on jatkuva
-  Työnnössä kämmen osoittaa taaksepäin, kyynärvarsi mahdollisimman kauan suorassa, samassa tasossa
-  Delfareilla päästävä kovempaa kuin uimalla --> liukujen pituudet maksimiin heti kun fysiikka antaa myöden

Huomiot
-  Selkäuinti: litteä selkä ja voiman tuotto kyljistä, tämä säästänee jalkoja 
-  Hyvä selkäuinnin tekniikka näyttää rauhalliselta ja tehokkaalta

Käännös 
-  Jatkuva potku vatsalleen kääntyessä ja käsien aktiivinen käyttö
-  Käännökseen meno alakautta, paina rintakehää alas viimeisellä vedolla
-  Leuka rintaan, pieni kerä, avaa kerä seinään niin että kädet liukuasennossa ponnistuksen alkaessa
-  Ponnistuksessa varpaat melko lähellä veden pintaa, ponnistus suoraan, pieni tauko ennen ensimmäistä delffaria

Perhosuinnin ydinkohdat

-  Vartalonliike on aaltomainen ja jatkuva, hengitysliike on osa aaltoliikettä
-  Potku on piiskamainen, vartalo tuottaa voiman potkuun, potkun loppuun myös voimaa reisistä
-  Käsien tullessa veteen ote ja paine haetaan vähän sivulta, josta siirrytään työntämään kämmenillä ja kyynärvarsilla suoraviivaisesti taaksepäin
-  Uloshengitys ajoissa, jolloin sisäänhengitys alkaa heti kun suu tulee veden pintaan
-  Työnnön irrotus ajoissa, joka mahdollistaa luonnollisen palautuksen, kädet palautuvat luonnollista liikerataa, tässä vaiheessa hengitetään sisään rikkomatta vartalon linjaa

Huomiot
-  Keuhkojen ilma kelluttaa - tämä hyödynnetään aaltoliikkeessä - lantion liike
-  Rento nilkka mahdollistaa piiskamaisuuden
-  Leukaa ei työnnetä eteenpäin, osataan uida hengittäen joka vedolla
-  Aaltoliike säilyy, jalat ja kädet liikkuvat koko ajan, kädet pyörähtävät työnnöstä suoraan ja luonnollisesti palautukseen, liike jatkuva

Käännös
-  Seinään kosketuksen jälkeen pää alhaalla vartalo kerälle ja kylkeä seinää kohti, alempi käsi olkapään viereen
-  Käännösliike matalana eteen, ylempi käsi pään vierestä eteen
-  Jalat hartian leveydelle seinään, vartalo on sivuttain, ponnistus suoraan kyljelleen


Vinkkejä perhosuinnin harjoitteluun.

Rintauinnin ydinkohdat

-  Vartalonasento on ryhdikäs, selkä, vatsa ja pakarat ovat aktiiviset ja niska pitkänä
-  Jalat lähtevät koukistumaan tuomalla kantapäitä pakaroita kohti, kun sääret ovat pystysuorassa aloitetaan potkaisemaan taaksepäin kantapää edellä, varpaat osoittavat sivulle
-  Käsien ojentuessa suoriksi, ote ja paine haetaan sivulta ja ylhäältä, josta siirrytään puristamalla pyöreästi olkavarsia yhteen rinnan alle
-  Olkavarsien puristuessa rinnan alle, vartalo nousee, hengitetään sisään, ja vartalo aloittaa syöksyn eteenpäin, jota lantio seuraa

Käännös
-  Seinään kosketuksen jälkeen pää alhaalla vartalo kerälle ja kylkeä seinää kohti, alempi käsi olkapään viereen
-  Käännösliike matalana eteen, ylempi käsi pään vierestä eteen
-  Jalat hartian leveydelle seinään, vartalo on sivuttain, ponnistus suoraan kyljelleen

Vinkkejä rintauinnin harjoitteluun.

Vapaauinnin ydinkohdat

-  Vartalonasento on ryhdikäs, selkä, vatsa ja pakarat ovat aktiiviset ja niska pitkänä
-  Potku seuraa vartalon liikettä ja on rentoa ja piiskamainen 
-  Käden tullessa veteen olkapää työntyy eteen ja olkapää palautuu paikalleen, kun kämmen ja kyynärvarsi alkavat työntämään, kyljet mukana
-  Käsiveto on suoraviivainen, kämmen ja kyynärvarsi osoittavat taaksepäin
-  Uloshengitys ajoissa, jolloin sisäänhengitys alkaa heti kun suu tulee veden pintaan

Huomiot
-  Alempi silmä vedessä hengittäessä 
-  Vapaauintiin kuuluu hengitys, asento harjoituksiin ja tasapainoiseen uintiin snorkkeli  
-  Kisavauhtiin paremman puoleinen hengitys

Käännös
-  Käännökseen meno alakautta, paina rintakehää alas viimeisellä vedolla
-  Leuka rintaan, pieni kerä, avaa kerä seinään niin että kädet ovat liukuasennossa ponnistuksen alkaessa
-  Ponnistuksessa varpaat osoittavat yläviistoon, ponnistus suoraan, vatsalleen kääntyminen liu'un aikana, pieni tauko ennen ensimmäistä delffaria